PUBLIC SERVICE BROADCASTING AND THE RISK OF
STATE CAPTURE: THE CASE OF THE ZIMBABWE
BROADCASTING CORPORATION

By LynpoN Nkomo!

1. BACKGROUND

Broadcasting in Zimbabwe has been a contested terrain since
the establishment of the Rhodesia Broadcasting Corporation,
(RBC)%. The Rhodesian Government took advantage of the RBC
to spread out its propaganda throughout the country. This
was because, broadcasting, whether radio or television, has
a pervasive impact,® for instance, the intensity of the genocide
in Rwanda was inter alia fuelled by repeated messages of
tribal hatred expressed over Radio-Television Libre des Mille
Collines (RTLMC).* The power of words, more so, visuals, hit
directly into the minds of listeners and viewers, whether
consciously or unconsciously and the repetition of the same
messages make known falsehoods to sound real and truthful.
Broadcasting has the potency to transform public perceptions

' Mr Nkomo holds a Bachelor of Laws (Honours) (LLB. (Hons)) degree
from the University of Zimbabwe, Master of Laws (LLM)
(Communications Laws) degree from the University of the
Witwatersrand, Johannesburg, South Africa and a Master of Business
Administration (MBA) degree from the University of Zimbabwe. He is
aregistered Legal Practitioner, Notary Public and Conveyancer whose
research interests are in Human Rights with special focus on freedom
of expression, privacy, Telecommunications, Broadcasting and Cyber
Laws.

2 Dumisani Moyo, ‘From Rhodesia to Zimbabwe: Change without Change?
Broadcasting Policy Reform and Political Control’, Media, Public
Discourse and Political Contestations in Zimbabwe, Henning Melber
(Ed), 2004 p12.

3 Walter G. Soluderlund and Kai Hildebrandt (2004) Canadian Newspaper
Ownership in the Era of Convergence: Rediscovering Social
Responsibility Preface pg. XV See also Jonathan D. Wallace, “The
Scepter of Pervasiveness, Pacifica New Media and Freedom of Speech”,
https://object.cato.org/sites/cato.org/files/pubs/pdf/bp-035.pdf
Accessed on 3 February 2017.

4 RwandanStories, http://www.rwandanstories.org/genocide/
hate_radio.html Accessed on 3 February 2017.

136



UZLJ Public Service Broadcasting, Risk of State Capture137

and understanding of issues of public interest. These views
explain why broadcasting has always been a contested terrain
in many countries ruled by oppressive regimes. The desire by
some public officials to act as information gate valves is
correspondingly high.> As a consequence thereof, they put in
place stringent broadcasting regulations to create legitimate
legal excuses to discourage media pluralism and they only
award radio and television broadcasting licences to persons
or companies linked to the governing regime.¢

2. INTRODUCTION

Until the Capital Radio vs Minister of Information 2000 (2)
ZLR 243 (S) decision in which the Supreme Court declared as
unconstitutional the monopoly on broadcasting services
created by s 27 of the Broadcasting Services Act (BSA), Chapter
12:01, the Government of Zimbabwe was reluctant to liberalise
the sector. Section 27 of the BSA gave Zimbabwe Broadcasting
Corporation (ZBC) an exclusive right to provide broadcasting
services in Zimbabwe’ . What then followed after that decision
were vigorous efforts employed by the Government to frustrate
the execution of the judgment through agents like the
Zimbabwe Republic Police (ZRP). The order issued by the
Supreme Court in the Capital Radio vs Minister of information
(Supra) allowed Capital Radio to;

(a) operate and provide a broadcast service from within
Zimbabwe.

(b) import into Zimbabwe all radio and other broadcast
equipment and to operate a commercial radio station
within and outside Zimbabwe.?

>  The Financial Gazette, “Government Cancels ZBC/Econet Deal”, 1
September 2016,
http://www.financialgazette.co.zw/government-cancels-zbceconet-
deal/ Accessed on 15 February 2017

¢ Zimbabwe Daily, ‘New radio licences a “farce” and “unacceptable” -
Tsvangirai *, 25 November 2011, http://www.thezimbabwedaily.com/
news/9761-new-radio-licences-a-farce-and-unacceptable-
tsvangirai.html Accessed on 15 February 2017.

7 Capital Radio vs Minister of Information 2000 (2) ZLR 243 (S) at pg244

8 Ibid, pg244



138 University of Zimbabwe Law Journal 2018

ZRP seized Capital Radio’s broadcasting equipment in order
to frustrate the latter’s efforts to commence broadcasting
services until the High Court issued an interdict restraining
them from hindering Capital Radio from broadcasting and to
return the equipment which ZRP had seized. Chatikobo J in
Capital Radio (Pvt) Limited vs Minister of Information and
Others 2000 (2) ZLR 265 (H) at 269 ordered that the warrant
of search and seizure which ZRP had used to seize Capital
Radio’s broadcast equipment was invalid. He further ruled
that in light of the Capital Radio (Pvt) Limited vs Minister of
Information (1) 2000 (2) ZLR 243 decision, there was no offence
which Capital Radio (Pvt) had committed. ZRP were, therefore,
interdicted from interfering or confiscating Capital Radio’s
broadcasting equipment.

The Zimbabwe Republic Police resisted the interdict and
Capital Radio (Pvt) Limited made another application for
contempt of court in the matter of Capital Radio (Pvt) Limited
vs Minister of Information and Others (3): In re Ndlovu.® The
facts of that matter are that after Chatikobo J’s order in the
matter of Capital Radio (Pvt) Limited vs Minister of
Information and Others™ (supra) was served on Zimbabwe
Republic Police’s Assistant Commissioner Liberman Ndlovu,
he refused to obey the order indicating that ‘...he would not
obey it as he did not take orders from the court but only
from his superiors.’'" It was further indicated during the
hearing that Assistant Commissioner Liberman Ndlovu also
disregarded the advice of the Attorney General not to proceed
with the search and seizure. Assistant Commissioner Liberman
Ndlovu was reported as having broken down the doors to the
Capital Radio’s studio which was housed at the Monomotapa
Crown Plaza Hotel in Harare and seized broadcasting
equipment notwithstanding the existence of a valid court
order. He was found guilty of contempt of court.

In order to further frustrate the efforts by Capital Radio’s
efforts to operate a radio broadcasting station the Government
of Zimbabwe issued the Presidential Powers (Temporary

® 2000 (2) ZLR 289 (H)
102000 (2) ZLR 265 (H)
" Capital Radio Case (Note 6 above) pg. 291



UZLJ Public Service Broadcasting, Risk of State Capture139

Measures) Broadcasting Regulations 2000. These regulations
were enacted as a stop gap measure to fill the legal lacuna
created by the declaration made by the Supreme Court in
Capital Radio (Pvt) Limited vs The Minister of Information,
Postal and Telecommunications.' As noted earlier the
Supreme Court had ruled that s27 of the Broadcasting Act
12:01 was unconstitutional in that the monopoly it granted to
Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC) was an infringement
of the right to freedom of expression guaranteed under s20(1)
of the old Constitution of Zimbabwe. The same order also
struck down s14 of the Radiocommunications Services Act
[12:04] for the same reason.

The Presidential Powers (Temporary Measures) Broadcasting
Regulations, 2000 were then superseded by the Broadcasting
Services Act, 2001, [Chapter 2:06] and this was about the
same time Professor Jonathan Moyo was appointed Minister
of Information. Prof. Jonathan Moyo’s reign as Minister of
Information was characterised by assaults on and closures of
private television broadcasters and print media houses.' He
achieved this through some far reaching general media and
broadcasting reforms which were meant to entrench the
State’s control of the public broadcaster the ZBC and other
State-Owned Media houses like the Zimbabwe Newspaper
Group Limited rather than promote media pluralism. At that
time, ZBC TV was leasing its second television station to Joy
TV, Munhumutapa African Broadcasting Corporation and LDM
Broadcasting who were sharing broadcast air time during the
day for broadcasting services provided within a 70km radius
around Harare." These private broadcasters faced serious
operational challenges in that they were not operating on the
basis of broadcast licences issued to them but on the basis of
individual lease agreements between them and ZBC. However,
it must be pointed out that the lease agreements were illegal
as will be later seen in the discussion below. The lease
agreements did not give the concerned private television

2.5-99-2000.

3 Daniel Compagnon, "The Media Battlefield”, A Predictable Tragedy:
Robert Mugabe and The Collapse of Zimbabwe University of Pennislavia
Press Philadelphia (2011) pg. 129.

4 Dumisani Moyo (Note 1 above) pg21.



140 University of Zimbabwe Law Journal 2018

broadcasters security of tenure because they violated s18 of
the Broadcasting Services Act (BSA) which provided that:

No licensee shall assign, cede, pledge, transfer, sell his
licence to any other person or surrender his
programming duties to another entity outside his
establishment. Any such assignment, cession, pledge,
transfer, sale or surrender shall be void.

Therefore, the purported lease agreements were void ab initio
because Joy TV, LDM Broadcasting and Munhumutapa
Broadcasting were broadcasting on the basis of ZBC’s television
broadcasting licence. The assighment by ZBC of its rights and
obligations to broadcast to third parties was not permissible
under s18 of the Broadcasting Services Act. As a consequence
thereof, there was no way, for instance, Joy TV, which was
the last to have its lease cancelled, could have sought to
enforce its rights under the lease agreement because of the
effects of the maxim exturpi causa non oritur action. This
illegal arrangement also compromised issues pertaining to
sustainability of their operations and the independence of
their broadcasting services since they were operating at the
pleasure of the State and the ZBC.

It must be noted that as part of the terms of their operations
under the lease agreement, these private broadcasters were
not allowed to broadcast local news. Joy TV which had
acquired broadcasting rights to air BBC News content'™ was
also barred from doing so. LDM and Munhumutapa African
Broadcasting Corporation closed their operations as a result
of viability issues' whilst the Government directed ZBC to
terminate their lease agreement with Joy TV."

In the end, the Government’s concession to allow the operation
of private television broadcasters on the basis of an illegal

> Media Institute of Southern Africa, ‘Television Stops Broadcasting BBC
Bulletins’ 10 May, 2002 https://www.ifex.org/zimbabwe/2002/05/
10/television_station_stops_broadcasting/ Accessed on 29 December,
2016.

'® Dumisani Moyo (Note 13 above) pg. 21

7" Daniel Compagnon, “The Media Battlefield”, A Predictable Tragedy:
Robert Mugabe and the Collapse of Zimbabwe. Philadelphia: University
of Pennsylvania Press, 2011, pg. 130.



UZLJ Public Service Broadcasting, Risk of State Capture 141

lease agreement was both a reluctant compromise and a
dishonest attempt by the government at reforming Zimbabwe’s
broadcasting laws. Dishonesty, in the sense that they were
not ready to revise the law and were therefore, comfortable
with illegal contracts which they could terminate at any time,
as they did. The other parties could not enforce their rights
because the lease agreements were void ab initio. The
restrictive condition pertaining to the ban on broadcasting of
local news was again testimony to the fact that they were not
sure of how an independent voice would report on local issues
and how it would impact on the government’s political
standing. The print media which had just been liberalised
with the registration of private newspapers such as the Daily
News and the Standard was already giving the Government
headaches. The Government was not ready to liberalise the
airwaves hence the half-hearted attempt at reform albeit
illegal. The desire of the Government was to keep the
operational position of these broadcasters weak and to act as
an indirect “censorship board” by ensuring that they did not
broadcast content that was anti-government as was happening
in the print media sector.

3. PROBLEM STATEMENT

The interest of the Government was to ensure that the
information gate valve was secured in place for fear of
publication of information which could destroy the credibility
of the regime. One Government official was quoted as saying:

Why should we have a repeat of Basildon Peta on TV?
Why should we have a repeat of Geoff Nyarota on TV?
We do not want that and it’s clear. They can cry tears
of blood if they want. The evidence is clear. That means
that anyone who is given a channel must be vetted
thoroughly. We made a mistake because we reached a
stage where a majority of newspapers in Zimbabwe were
anti-Zimbabwean. Under no circumstances should we
allow it in broadcasting...'

It must be noted that the duty of the media as the fourth
estate is to keep the government action in check and to provide

'8 Dumisani Moyo, (Note 1 above) pg. 22.



142 University of Zimbabwe Law Journal 2018

critical, independent and balanced reports on government
actions. This duty is necessary in any democratic dispensation
as it helps the public and the electorate in their search for
truth and in judging the performance of the government in
power. Most undemocratic governments fear independent
public scrutiny of their actions hence they resort to stifling
free speech and abuse public broadcasting services as their
propaganda tools. The fear of public scrutiny and strong
criticism by the media explains why the ZANU PF-led
Government has been keen on keeping ZBC as the sole
television broadcaster in Zimbabwe. Therefore, the reluctance
to open up the airwaves was based more on political reasons
rather than the radio frequency scarcity principle which gave
justification for regulation of broadcasting services and the
justifiable derogation of freedom of expression as held by the
Supreme Court in Capital Radio (Pvt) Ltd. v Broadcasting
Authority of Zimbabwe and Others."

Anyone who was not pro-ZANU PF could not be trusted to be
in charge of the television broadcasting bearing in mind the
high level of visual impact that television broadcasting has on
viewers. The Supreme Court acknowledged this potential
impact of broadcasting when it noted in the Capital Radio
(Pvt) Limited vs Broadcasting Authority of Zimbabwe and
Others (Supra) that:

Radio and television, because of their pervasive and
wide reach and influence on members of the public,
constitute a most important means of mass
communication.?

4. Pouitics, CoRPORATE GOVERNANCE AND THE CoNTROL OF ZBC

The statement made by one of the first Ministers of Information
in Zimbabwe, the late Dr Nathan Shamuyarira attests to ZANU
PF’s fears and the desire to control the ZBC for its own good
when he said that the comrades who were running the Voice
of Zimbabwe in Maputo had been deployed into key posts at
ZBC so that they could direct the party’s policy. "%

¥ S-128-02
20 5-128-02
2 Dumisani Moyo (note 1 above) pg18.



UZLJ Public Service Broadcasting, Risk of State Capture143

ZANU PF’s intention has always been to control the ZBC as
can be seen by the deployment of its cadres at the public
broadcaster in order to ensure that they continue to broadcast
content which advances ZANU PF’s policies. Therefore, the
basis for State capture of the ZBC was put in place immediately
after ZANU PF took over the administration of Zimbabwe in
1980. As argued by Dumisani Moyo, broadcasting was expected
to further extend the role it played during the liberation
struggle? in terms of mobilising the masses to support ZANU
PF policies and programmes.

The State capture of the ZBC was also made easy by virtue of
the Government’s 100% shareholding in the public service
broadcaster as provided for in s5 (1) and (2) of the Zimbabwe
Broadcasting Corporation (Commercialisation) Act, 2001.

Therefore, the influence and control of the State over ZBC
come through its equity control since it is a private company
wholly-owned by the State. Furthermore, in the absence of
statutory regulations governing the appointment of Board
members of ZBC, it means that the appointment of Board
members is done by the Minister responsible for Information,
Media and Broadcasting Services. Regrettably, this scenario
makes it is easier for the responsible Minister to appoint
political cronies to run the affairs of the public service
broadcaster in order to ensure that the Government remains
in charge of the information gate valve.

It is common practice in Zimbabwe for ministers who are
responsible for State-owned enterprises to appoint their
political cronies and relatives to run State-owned enterprises
as an extension of Government’s political hand to control the
affairs of such entities. This is worsened by the fact that the
tenure of board members who are appointed to the boards of
State-owned enterprises is not guaranteed. Board members
can be removed from office at any time by the minister
notwithstanding the provisions of the Companies Act, Chapter
24:03 which provides for the removal of directors from a board
of a private Company.

22 |bid pg18.



144 University of Zimbabwe Law Journal 2018

The subsistence of weak corporate governance system at the
instance of the Government is a fertile catalyst for State
capture of the State-owned enterprises in general. Another
weakness which promotes State capture is that there is a
tendency by some Government ministers not to appoint boards
of directors for long periods. Situations like this allow the
Minister to exercise direct control of the affected State-owned
enterprise. During a period like that the Management of the
State Owned Enterprise will be reporting directly to the
Minister on both policy and operational matters. This is a clear
and present risk for the ZBC and in any case, it has happened
on many occasions.

The exertion of political control by ZANU PF over the public
broadcaster is an issue which was raised under the Global
Political Agreement (GPA) which resulted in the formation of
a government of unity in Zimbabwe, involving ZANU PF, the
Movement for Democratic Change-Tsvangirai (MDC-T) and the
Movement for Democratic Change-Mutambara (MDC-M) as
partners in 2009. The period preceding the GPA was
characterised by media polarisation with ZBC restricting its
media space to Zanu PF only. Hence, Article 19.1 (d) of the
GPA tasked the Inclusive Government to;

(d) ...ensure that the public media provides balanced
and fair coverage to all political parties for their
legitimate political activities.

During the period preceding the 2008 presidential and
parliamentary elections, the MDC-T resorted to using foreign
media outlets such as E.tv in South Africa to reach out to the
Zimbabwean electorate with their party election broadcast
advertisements because of restricted access ZBC. It was only
fortuitous that MDC-T was able to advertise on E.tv in order
to reach out to the electorate in the Southern Africa region.
The influx of free-to-air decoders in Zimbabwe which could
receive SABC and E.tv television signals made it possible for
opposition political parties particularly MDC-T, which was a
major threat to ZANU PF hegemony, to reach out to its
supporters. The restriction of access to ZBC experienced by
the MDC-T political party happened despite the provisions of
Section 2A (d) (ii) of the Broadcasting Services Act which
provides that;



UZLJ Public Service Broadcasting, Risk of State Capture 145

...the broadcasting services in Zimbabwe, taken as a
whole provide public debate on political, socioeconomic
issues of public interest and so as to foster and maintain
a healthy plural democracy.

Broadcasting pluralism fosters democracy because it allows
different views on matters of public interest to be freely
debated. Judge Learned Hand described democratic pluralism
as “pre-supposing that right decisions are more likely to be
gathered out of a multitude of tongues, than through any
kind of authoritative selection...”?

Free expression by a multitude of different voices underpins
truly democratic societies as opposed to despotic societies
that restrain free public discourse on issues of public interest
by imposing restrictions on access to means of expression such
as public service broadcasting facilities. Justice Brandeis in
Whitney vs California opined that:

Public discussion is a political duty ...it is hazardous to
discourage thought, hope, manipulation, that fear
breeds repression, that repression breeds hate, that
hate menaces stable government; that the path of
safety lies in the opportunity to discuss freely supposed
grievances and proposed remedies...2*

In the case of Benard Wekare v The State and the Attorney
General and the Zimbabwe Broadcasting Corporation CCZ-9-
2016, Malaba DCJ (as he then was) eloquently explained the
importance of democratic pluralism when he noted that
pluralism and diversity promotes the full enjoyment of freedom
of expression in that they ensure that citizens have access to
a wide range of information and ideas on a variety of subjects.’

DCJ Malaba (as he then was) went further to give a detailed
analysis of the characteristics of a public broadcaster as
defined in PART | of the Seventh Schedule to the Broadcasting
Services Act outlined in paragraphs (a) to (i) thereof. One key
responsibility of a public service broadcaster is stipulated in
paragraph (d) which is;

2 New York Times v. Sullivan, 376 U.S. 254, 270 (1964) (quoting United
States v. Associated Press, 52 F. Supp. 362, 372 [S.D.N.Y. 1943]
24 274 U.S. 357 (1927)



146 University of Zimbabwe Law Journal 2018

(d) to provide news and public affairs programming
which meets the highest standard of journalism
and which is fair and unbiased and independent
from government, commercial or other interests.

This provision is important in that it underpins freedom of
expression and democratic pluralism. Nevertheless, the issue
in Zimbabwe appears not to be the absence of the law but
lack of political will to respect the rule of law. Furthermore,
the poor corporate governance structure at the ZBC also
militates against the independence of the public broadcaster.
The appointment of the Board of directors of ZBC by the
Minister of Information, Media and Broadcasting Services and
the fact that the Board of directors serve at the pleasure of
the Minister do not create enough safeguards for democratic
pluralism. Again, the tenure of the Board of directors of ZBC
is not guaranteed besides the lack of transparency in their
appointment process. What is known is that the appointment
process is unclear and that either relatives or friends or the
minister’s political party cadres are the only classes of people
entitled to board appointments of most of the State Owned
Enterprises (SoEs) including the ZBC. It is customary for
Zimbabweans to wake up to the news that a new board of
directors has either been dismissed or appointed for a SoE. In
addition to that, there is no process of holding the minister to
account for his decisions on board appointments. This situation
gives the appointing minister the power to hire or dismiss a
board of directors as he pleases, especially where the board
refuses to follow ministerial directives or resist undue
influence from the minister.

Consequently, the weaknesses in the appointment and
dismissal processes of board members as noted above do not
only compromise the independence of the board of directors
of the ZBC but the institution’s editorial independence.
Editorial independence is a critical aspect of democratic
pluralism in broadcast media. Under Zimbabwean law, editorial
independence is underpinned by the provisions of Section 2A
(1) (f) of the Broadcasting Services Amendment Act, Number
19 of 2007, which outlines the key objectives of broadcasting
regulation as;

to ensure that the broadcasting services in Zimbabwe,
taken as a whole, provide—



UZLJ Public Service Broadcasting, Risk of State Capture147

(i) regular news services; and

(il) public debate on political, social and economic
issues of public interest; and

(iii) programmes on matters of local, national, regional
and international interest or significance;
so as to foster and maintain a healthy plural
democracy; and

(e) to promote public, commercial and community
broadcasting services in the interest of the public;
and

(f) to ensure the independence, impartiality and
viability of public broadcasting services; and...

If a public broadcaster is unable to maintain editorial and
programming independence as guaranteed by section 2A (1)
(f) of the Broadcasting Services Act, it will lose credibility
and it may possibly lose audiences to other broadcasters. In
the case of the ZBC, it lost audiences to free-to-air (FTASs)
decoders in respect of those viewers who could not afford the
Multichoice DSTV subscriptions and to the latter for those
audiences who could afford to pay the subscriptions.?® The
free-to-air decoders would inter alia give them access to some
South African television channels such as SABC 1, SABC 2,
SABC 3 and e-tv which usually carried Zimbabwean news
content.

What is also important to note is that there is no transparent
mechanism in place for holding a minister to account for his
actions with regards to appointment and removal of a board
of directors of a State Owned Enterprises. It is hoped that in
future, aggrieved persons may demand for transparency and
accountability through the provisions of s194 of the
Constitution of Zimbabwe, which relate to the administration
of Public Institutions. It would also be prudent for a law of
general application to be enacted which will temper with
ministerial powers in order to minimise the risk of them abusing
their powers for either political or personal reasons. One hopes
that the Public Service Corporate Governance bill, which is
pending before the Parliament, will address such matters in

2 http://www.technomag.co.zw/2013/10/20/sabc-bounces-back-free-
air-decoders/#sthash.borAP4hV.dpbs



148 University of Zimbabwe Law Journal 2018

order to make transparent the appointment of Board members
to State Owned Enterprises as well as secure their tenure
from arbitrary removals by Ministers.

It must also be noted that the practice in most parastatals
and SoEs is that all key senior positions are filled with the
minister’s approval after security vetting by the Central
Intelligence Office. As a consequence, there is no way a
minister would send for vetting individuals who may not be
politically correct and are unlikely to serve the interests of
the Government. This process of board recruitment is an
immediate threat to the independence of the public
broadcaster both in terms of its operations and editorial work.
A flawed appointment process will in most cases yield
politically compromised individuals who may not guarantee
editorial and operational independence of a public service
broadcaster. It is highly unlikely that persons who are perceived
to be enemies of the ruling political party will be appointed
to the ZBC Board. Therefore, the tendency is to nominate
and appoint people who are friends, political party cadres
and senior government staff members to sit on the ZBC Board
and some of them may not have knowledge or experience of
any sort in any form media or arts.

It is difficult to envisage how “the efficacy of the scheme for
the provision of the public broadcasting services embodied in
the Act which is dependent upon the existence of institutional
editorial and financial independence of the ZBC”* will be
achieved. The institutional structure of the ZBC does not
promote editorial independence because in practice the
governance structures are not independent from the
appointing authority. In any case, the Ministry of Information,
Media and Broadcasting Services does not regard ZBC as
independent. This view is affirmed by the words of the
Permanent Secretary of that Ministry, Mr George Charamba in
response to a deal which the ZBC TV had entered into with
Kwese TV for the provision of 2016 Olympic Games content.
He is quoted as having angrily said,

% per DCJ Malaba, Wekare vs The State and the Attorney General and
the Zimbabwe Broadcasting Corporation(1) and Musangano Lodge vs
The State and the Zimbabwe Broadcasting Corporation CCZ 9-2016



UZLJ Public Service Broadcasting, Risk of State Capture 149

There was an attempt to smuggle Kwese TV programmes
onto our screens and we said get it out of our screens,”
said Charamba. “l have differences with ZBC
management’s view to introduce a competitor. We
stopped it as the ministry. | don’t sit here to mould a
competitor riding on our national broadcaster’s
platform...’

This statement underscored the fact that ZBC has neither
editorial nor operational independence. Therefore, it cannot
fully discharge its mandate as a public service broadcaster as
provided for in the BSA.

It must be noted that for as long as there is no restructuring
of the corporate governance system at ZBC, independence in
public service broadcasting in Zimbabwe will remain a lofty
ideal that will never be realised. The current corporate
governance system is susceptible to political manipulation and
interference. This affirms the assertion that the public service
broadcaster is a victim of state capture for political
expediency.

In order to appreciate the weak governance structure of ZBC
institution which makes it susceptible to yield to state
influence and interference, it will be prudent to undertake a
comparative jurisdictional analysis of various broadcast
regimes.

5. CoMPARATIVE ANALYSIS WITH OTHER BROADCASTING LEGAL AND
REGULATORY REGIMES

5.1 Republic of South Africa

The South African Broadcasting Corporation (SABC) is the public
service broadcaster in the Republic of South Africa in
accordance with the provisions of s9 (1)(a) and (b) of the
Broadcasting Act No. 4 of 1999. The objectives of the SABC
are inter alia to provide, in its public broadcasting services,
radio and television programming that informs, educates and
entertains;

27 Phillimon Mhlanga, ‘Government Cancels ZBC/Econet Deal’, The
Financial Gazette, 1 September, 2016, http://
www.financialgazette.co.zw/government-cancels-zbceconet-deal/
Accessed on the 23rd of September, 2016.



150 University of Zimbabwe Law Journal 2018

More importantly, sé (3) of the Broadcasting Act, No. 4 of
1999 provides that:

...The Corporation in pursuit of its objectives and in the
exercise of its powers enjoys freedom of expression
and journalistic, creative and programming
independence as enshrined in the Constitution.

Freedom of expression is guaranteed under both the
Broadcasting Act of 1999 and the Constitution of the Republic
of South Africa. As noted elsewhere herein, freedom of
expression is the ‘lifeblood of any democratic State’?®and it
is critical for the effective discharge of public service
broadcasting as noted in the judgment by DCJ Malaba in the
Bernard Wekare (supra)® .

Governance Structure of the SABC

Section 12 of the Broadcasting Act of 1999 provides for the
constitution of the SABC board whilst s13 thereof provides for
the appointment of the SABC board members. With respect
to the ZBC, the nomination and appointment process is not
provided in the BSA and therefore, members of the public do
not know how Zimbabwe'’s public broadcaster’s board members
are nominated and appointed. What is known is that board
members are selected and appointed by the minister in charge
of broadcasting services.

By way of contrast to the Zimbabwean scenario, the board
members of the SABC are appointed by the President of the
Republic of South Africa on the advice of the National Assembly
in terms of s13 (1) of the Broadcasting Act of 1999.
Furthermore, under South African law, the process of
nominating suitable candidates for membership to the board
of directors of SABC is open in that members of the public are
allowed to participate in the nomination process. Furthermore,
shortlisted candidates are publicly interviewed to establish
whether they are fit and proper persons to sit on the board of
directors of SABC.

28 Regina v. Secretary of State for the Home Department Ex Parte Simms
(A.P.) Secretary of State for the Home Department Ex Parte O’Brien
(Consolidated Appeals) on 8 July 1999.

2 (CCZ-9-2016



UZLJ Public Service Broadcasting, Risk of State Capture151

Individuals who qualify to sit on the Board of Directors of
SABC must, in terms of s13 (4)(b) of the Broadcasting Act of
1999, “...be persons who are committed to fairness, freedom
of expression, right of the public to be informed and openness
and accountability of those who are holding public office.”
Regrettably, members who sit on the Board of Directors of
ZBC do not have to pass any fitness for office tests except the
prohibitions outlined in s173 of the Companies Act [Chapter
24:03] of Zimbabwe. Therefore, members of the public do
not know the criteria that is used to nominate and appoint
members of the ZBC Board. The common speculation is that
the appointees are either relatives, friends or political
colleagues of the appointing Minister. The nomination and
appointing criteria is so vague that one wonders whether the
appointees fully appreciate the gravity of their responsibilities
as guardians of democratic pluralism of public service
broadcast media in Zimbabwe.

On the other hand, members of the SABC Board are charged
with the responsibility of ensuring the implementation of sé
(2) of the Broadcasting Act of 1999, which relates to the
Broadcasting Charter of SABC and they are therefore,
accountable for its implementation or failure thereof.

The tenure of the SABC Board Members is guaranteed from
arbitrary removal from office. On the other hand members of
the ZBC Board of Directors serve at the pleasure of the minister.
This makes it easy for ZBC Board members to be removed
from office at any time if the minister is unhappy with them
thereby weakening institutional and operational independence
of ZBC. The weak corporate governance structure and unsecure
board tenures combine to create a conducive environment
for State capture of the public broadcaster.

On the other hand, members of the SABC Board are charged
with the responsibility of ensuring the implementation of s
6(2) of the Broadcasting Act of 1999 which relates to the
implementation of the Broadcasting Charter of the SABC.
Therefore, the SABC Board is also held to account for the
effective implementation or otherwise of the Broadcasting
Charter.

The tenure of office of the members of the SABC Board is also
guaranteed from arbitrary removal from office. The removal



152 University of Zimbabwe Law Journal 2018

of an SABC Board member is done in terms of s 15A (1) (a) of
the Broadcasting Act of 1999 which provides that:

The National Assembly may, after due inquiry and
adoption of a resolution recommend the removal of a
member from office on account of any or all the
following:

i. Misconduct

ii.  Inability to perform duties of his or her office
efficiently

ili.  Absence from three consecutive meetings of the
Board without permission of the Board except on
good cause shown.

iv.  Failure to disclose an interest in terms of s17 or
voting or attendance at or participation in,
proceedings of the Board while having an interest
ins17

V. His or her becoming disqualified as contemplated
by section 16.

Individually, members of the SABC board have legislative
protection from arbitrary removals from office and as a
collective in terms of s15A (2) which provides a mechanism of
an inquiry to be held and the passing of a National Assembly
resolution before the board can be dissolved. Such legislative
safeguards encourage the independent discharge of duties and
responsibilities of the SABC board.

The governance arrangement under the Broadcasting Act of
1999 reduces the risk of State capture of the SABC but if that
happens, the National Assembly is able to exercise an oversight
role over the activities of the SABC and its Board. In a
conducive environment such as the one created by the
provisions of s15A (1) and (2), the curtailment of the influence
of executive powers over the governance of State bodies that
are meant to provide public services and more importantly,
to implement and uphold fundamental constitutional rights
like freedom of expression, such as is required of the SABC,
will to a greater extent, provide safe cover for the independent
discharge of their duties.



UZLJ Public Service Broadcasting, Risk of State Capture153

5.2 Australia

The public service broadcaster in Australia is the Australian
Broadcasting Corporation (ABC), which is a statutory body
created in terms of the Australian Broadcasting Services Act
of 1983. The ABC is headed by a Governor General who is
appointed by the Government. The ABC is run by a Board of
Directors whose duties are set out in s8 of the ABC Act of
1983. The main duty of the Board is to ensure that the functions
of the Corporation are performed efficiently with maximum
benefit to the people of Australia and to maintain the
independence and integrity of the Corporation.

The Australian legislation also creates what is known as a
‘merit-based appointment process of non-executive directors
of the ABC Board. The selection criteria are determined by
the responsible Minister under s24 W (1) of the ABC Act, 1983
which provides that:

(1) The Minister must, by legislative instrument,
determine selection criteria for the appointment
of a Director referred to in paragraphs 12(1) (b)
or (c).

The current merit based process is as follows:

It is conducted by the Nomination Panel which is established
under PART Il A of the ABC Act. The nomination panel is
established in terms of s 24A of the ABC Act and its key
functions are set out in s 24B and they are inter alia:

(@) To conduct the selection process for each director
referred to in paragraph 12(1) (b) or (c)

(b) To assess all applicants for the appointment
against the selection criteria determined under
s24W (1) and any additional selection criteria
notified under subsection 24W (2) of the ABC Act.

(c) To assess all the applicants for appointment on
the basis of merit

(d) To give a written report :

(i)  If the appointment is of the Chairperson, to
the Prime Minister and the Minister; or

(i)  If the appointment is not of the Chairperson
to the Minister.



154 University of Zimbabwe Law Journal 2018

on the outcome of the selection process that
contains a list of at least 3 candidates who are
nominated for the appointment and a comparative
assessment of those candidates.”

What is important to note about the Australian process of
selecting and appointing suitable candidates is that it is guided
by a set criteria unlike the Zimbabwean process which gives
the Minister responsible for Information, Media and
Broadcasting Services unfettered powers to select and appoint
members of the Board of Directors of ZBC. It must be noted
that s194 (2) of the Constitution of Zimbabwe, emphasises
that appointments to offices in all tiers of Government,
including Government institutions and agencies and
Government-controlled entities and other public enterprises
must be made primarily on the basis of merit. Government
has not been following the provisions of s194 (2) in the
appointment of Board members for its SoEs.

Whilst this is a noble constitutional provision, it may not be
easy to implement in the absence of a comprehensive
legislation that outlines the process of selection, appointment
and removal of public officers. The process provided in the
Constitution of Zimbabwe with respect to the selection,
appointment and removal of judges and Commissioners of
Independent Commissions established under Chapter 12 of the
Constitution of Zimbabwe could be useful in the circumstances
because it is generally transparent and accountable. Judges
and Chapter 12 Commissioners’ vacancies are advertised and
the shortlisted candidates are publicly interviewed. This same
process could be applied in the selection and appointment of
members of board of directors of ZBC and other State Owned
Enterprises.

Nevertheless, it is important to note that the Australian system
is not full proof. There are also allegations of political
manipulation of the public broadcaster but the rate of
occurrence of such incidences is low. What also makes the
Australian system better is that vacancies on the Board of
ABC are publicly advertised in terms of s24B (3) of the ABC
Act and a nomination committee is then tasked with the
responsibility of selecting and making recommendations for
the respective appointments. There is no such room for



UZLJ Public Service Broadcasting, Risk of State Capture155

transparency in the Zimbabwean system which makes the
whole system prone to political manipulation which encourages
State capture of the public broadcaster through political
appointees.

In terms of s24C of the ABC Act, the Nomination Panel is not
subject to direction by or on behalf of the Government of the
Commonwealth. This legal arrangement strengthens the
independence of the Nomination Panel in the selection process
and they can appoint members who are fairly detached from
the political relationships. On the contrary, the minister, who
is the appointing authority of the members of the ZBC board,
is a member of the Executive branch of the State and a political
appointee who serves at the pleasure of the President of the
Republic of Zimbabwe. The chances are that he will appoint
members who are likely to serve the interest of the government
at the expense of public interest because his survival as a
Minister depends on how he or she performs on the political
mandate given to him by the President.

The grounds for termination of membership in the Nomination
Panel are also legislated which means that outside the grounds
provided in the ABC Act, the Secretary to the Prime Minister
of Australia may not remove any member from the
3Nomination Committee.

In his explanatory note to the selection criteria, the Minister
explained that it is intended to reflect the duties, skills and
desirable attributes of non-executive directors and further
that it must substantially reflect experience or knowledge in
some key professional disciplines. Furthermore, the candidates
are also assessed on their leadership qualities, judgment and
understanding of the Media environment’3°

This is a comprehensive criteria which facilitates the selection
of highly competent people who are independent and are likely
to resist political pressures. At least when the vacancies are
advertised there will be no doubt as to what kind of people
the public service broadcaster will be looking for to run its
affairs. It is important for the selection process of public

30 National Broadcasting Legislation Amendment Act 2012, No. 112, 2012



156 University of Zimbabwe Law Journal 2018

officers to be known, transparent, independent and
accountable.

The selection process of ZBC board members lacks these
fundamental corporate governance values. There are no
advertisements to indicate the availability of vacancies on
the ZBC Board neither is the public informed of the selection
process. The public only gets to know of any new appointments
to the ZBC Board through radio broadcasts or print media
reports. Such an opaque process encourages unhealthy
patronage by appointees towards the appointing
administration. The appointees may feel that they owe their
appointments and tenure to the good will of the Minister or
the Government in power. Therefore, it is almost impossible
to hold a Minister to account for his selection and appointments
because of the carte blanche that a Minister has under the
current legal regime in Zimbabwe. Presumably, this state of
affairs suits the incumbent administration because the general
allegation against the ruling party that they have been abusing
resources of State Owned Enterprises for political expediency.
In undemocratic regimes orderliness, transparency and
accountability do not auger well for political manipulation.
Consequently, it will be difficult to achieve a totally
independent public service broadcasting in Zimbabwe that
promotes democratic pluralism unless there are legal reforms
and change of political attitudes.

The National Broadcasting Amendment Act which amended
the ABC Act of 1983, provides further safeguards through the
disqualification of certain categories of persons from holding
directorship positions on the Board of Directors of the ABC.
Section 12(5A) of the National Broadcasting Amendment Act
disqualifies:

(@) A member or former members of the Parliament of the
Commonwealth;

(b) A member or former member of the Parliament of the
State, of the Legislative Assembly of the Northern territory;

(c) A person who is or was a senior political staff member,

albeit for a period of 12 months from the date they ceased to
hold such office. The importance of this cooling off provision
is that it puts a restriction on the appointment of persons



UZLJ Public Service Broadcasting, Risk of State Capture157

who are politicians as non-executive directors of the ABC even
though the period is short. This arrangement also aids in
enhancing the independence of the ABC in its broadcast
programmes and reduces the risk of State capture of the public
broadcaster.

Notwithstanding the foregoing, it is important to note that
the Australian system is not perfect. There were allegations
pertaining to the politicisation of the ABC in the 1990s as
noted by Dr Rhonda Jolly that:

The issue of the politicisation of the ABC Board has
been contentious for some time. ABC Historian Ken Inghs
notes that the government of Whitlam and Fraser ‘had
both replaced every commissioner appointed by the
preceding regime, each giving the governing body a
preponderance of people sympathetic to its own.’

Kathrine Murphy also made a similar accusation against the
former Australian Prime Minister, Mr John Howard in her piece
published in The Age. She noted that John Howard has
transformed the leadership of the National Broadcaster in the
past decade. There is no one who is serving on the ABC Board
who has not been hand-picked by his Cabinet. Mr Howard’s
first step in changing the culture was to appoint his friend
Donald McDonald as Chairman in July 1996%'.

These are some of the allegations which led to the
promulgation of the National Broadcasting Amendment Act
of 2013. The National Broadcasting Amendment Act of 2013
introduced the requirement for appointments based on merit
and experience. The process is to a good extent transparent
and accountable and it also reduces the risk of appointment
of political cronies.

Funding of ABC

In terms of the ABC Act, the Australian Public Broadcaster is
funded through triennial funding arrangements and this
includes Government funding that is legislated through the

3 Kathryn Murphy, “Gaining influence. It’s as easy as ABC” 16 June,
2006, https://www.theage.com.au/news/national/its-as-easy-as-
abc/2006/06/15/1149964674521.html Accessed 2 May, 2018



158 University of Zimbabwe Law Journal 2018

Annual Appropriation Bill Nos. 1 and 2 and the other main
sources of funding are from independent sources that is
principally from commercial activities involving sale of goods
and services.®

Under the Zimbabwean regime and in terms of s38 (B) (1) and
(2) as read with s38E (1) (h) (i) of the Broadcasting Services
Act, public broadcasting services are financed by listeners’
licence fees that are levied on every person who possesses a
receiver or a listener’s device. DCJ Malaba in Bernard Wekare
(Supra) further explained that:

The money is required to be paid into the general fund
of the ZBC before it can be used by the Corporation as
revenue to meet the costs of performance of its
functions in providing public service broadcasting
services in accordance with the provisions of the Act.
The primary purpose of the provisions is to establish a
mechanism for the funding of the provision by ZBC of
public broadcasting services without interference from
Government or powerful interests.

Whilst Deputy Chief Justice Malaba’s (as he then was) finding
regarding the purpose of the fund is theoretically correct, it
may not be so in practice. The executive branch of government
is involved in appointing Board members of the Public
Broadcaster as well as its senior executive and editorial
officers. This is a form of government interference as argued
elsewhere herein above. The discretion to appoint Board
members lies entirely in the hands of the minister responsible
for Broadcasting for Information, Media and Broadcasting
Services. Furthermore, the interference by the Permanent
Secretary of the same Ministry regarding the aborted
partnership between ZBC and Kwese.Com TV is indicative of
the high level of operational interference over the affairs of
ZBC by Government in violation of the BSA and s61(4)(a) of
the Constitution of Zimbabwe.

Therefore, DCJ Malaba’s (as he then was) view fails to
recognise one or more views which indicate that:

% Dr Rhonda Jolly, “The ABC, An Overview”, RESEARCH PAPER SERIES,
2014-15 11 AUGUST 2014, pg38



UZLJ Public Service Broadcasting, Risk of State Capture 159

(@) thereis no mechanism in place for holding ZBC to
account in how they utilise the tax collected
(listeners and viewers’ licence fees) in relation
to the provision of public service broadcasting. In
one case Deaf Zimbabwe Trust’s Executive
Director had to engage the former Minister of
Information, Media and Broadcasting Service, Prof
Jonathan Moyo to direct ZBC’s Acting Group Chief
Executive Officer Mr Allan Chiweshe to provide
Sign Language Interpreters during the 8 pm main
news bulletin.3 Their excuse was that they only
had one camera even though they collect
listeners’ licence fees which could have been used
to buy more TV cameras. There is also a pending
legal suit by a group of Deaf youths who are
arguing that ZBC has a legal obligation to make
television accessible to Deaf people through the
provision of captions to their programmes, which
in other jurisdictions is a basic service under public
service broadcasting.

(b) Whilst the ZBC is expected to operate
independently, that is not completely possible
because of its ownership structure, an issue which
has been extensively discussed herein. DCJ Malaba
also makes a similar acknowledgment in the
Bernard Wekare (Supra) wherein he argued that:

“...Being wholly-owned by the State, the ZBC
as a public broadcaster could be
compromised by the pressures of operating
with an inherent conflict in the discharge
of the dual responsibility of reporting
information and bringing critical judgment
to bear on public affairs. 3

This observation attacks the perception of the
independence of the ZBC in the discharge of its
public service obligations and it shows that the
current legal arrangement promotes, rather than
discourage State capture of the public service
broadcaster by the State.

3 Interview with Deaf Zimbabwe Trust’s Executive Director, Ms Barbra
Nyangairi, 17 September 2016
3 Rhonda Jolly (Note 28 above) pg34



160 University of Zimbabwe Law Journal 2018

UNESCO provides a different definition of public service
broadcasting which completely eliminates the aspect of State
control in the ownership of the public broadcaster. UNESCO
defines public service broadcasting as “...broadcasting made,
financed and controlled by the public. It is neither commercial
nor State-owned, free from political interference and pressure
of commercial interests.”3® The current ownership structure
of ZBC as well as its operational arrangement as described
before, disqualify it from being a public service broadcaster
under the UNESCO definition. The key points in the UNESCO
definition which DCJ Malaba also alluded to in his judgment
are:

(i) Public service broadcasting must be financed by the public
(i1) Not either commercially or State-owned

(ifi)Free from political interference and pressure of
commercial interests.

ZBC fails the test in two aspects. Evidence on the ground
suggests that it is both State-owned and controlled and further
that it is weighed down heavily by political influence, hence
the state capture. Lyndon Tuyani Nkomo observed in respect
of point (iii) above that:

A public broadcaster which gives in to the massages of
some political fingers can easily mutate into a
propaganda tool, which is an affront to the key purposes
of broadcast regulation pertaining to ensuring ‘the
independence, impartiality and viability of public
broadcasting services.3*

ZBC finds itself in this predicament of State control and State
ownership which make the exertion of political influence over
it very much easy. For instance, in the past few years, the
ZBC has been giving unlimited broadcast airtime to ZANU PF
praise songs by some individuals and groups and the most
prominent ones were the late Elliot Manyika and Mbare

% Elizabeth Smith, A Road Map to Public Service Broadcasting”, The
Asia-Pacific Broadcasting Union, 2012 pg7

3% Lyndon Tuyani Nkomo, ‘Political Speech and Public Broadcast Media
by Political Parties in Zimbabwe’, Zimbabwe, Mired in Transition, E.V.
Masunungure and J. M. Shumba (ed), pg37.



UZLJ Public Service Broadcasting, Risk of State Capture161

Chimurenga.¥” These circumstances make it difficult for the
provisions of s2A (f) as read with PART 1 (d) of the Seventh
Schedule to the Broadcasting Services Act to be realised.

Therefore, whilst legislative good intentions are expressed
through the law, they remain theoretical for as long as there
is no will power to enforce the law on the part of the ruling
administration. This has been the case with Zimbabwe’s
Government and its relationship with ZBC which has effectively
been captured by the former.

5.3 United Kingdom

The public service broadcaster in the United Kingdom is the
British Broadcasting Corporation (“The BBC”) which operates
on the basis of a Royal Charter (“RC”) granted to the BBC
Trust by the British Queen. In terms of Article 1 (2) of the RC,
the members of the BBC Trust and the Executive Board
constitute the members of the Corporation whilst in terms of
S5 (1) and (2) of the ZBC Commercialisation Act shareholders
are appointed by the Minister after consulting the President
and the nominees hold the shares on behalf of the Government.

The main purpose of the BBC is to serve “public interest” as
provided in Article 3 (1) of the Royal Charter and its main
objective is “the promotion of its public purpose” as stipulated
in Article 3 (2) of the Royal Charter.

In terms of Article 5 (1) of the Royal Charter, the BBC‘s main
activities should promote its main purpose and must have
outputs consisting of information education, supplied by means
of -

(a) Television, radio and online services

(b) Similar or related services which make output generally
available and which may be in many forms or by means of
technologies which either have not previously been used
by the BBC or which have not yet been developed.3®

37 Rhonda Jolly (Note 28 above) pg51
3 Broadcasting, Copy of the Royal Charter for the Continuation of the
British Broadcasting Corporation 2006



162 University of Zimbabwe Law Journal 2018

Independence

The independence of the BBC is guaranteed by Article 6 (1) of
the Royal Charter which provides that “The BBC shall be
independent in all matters concerning the content of its
output, the times and manner in which this is supplied and in
the management of its affairs.”

Governance Structure

The BBC is governed by the BBC Trust and the Executive Board.
Article 8 of the Royal Charter directs that these two organs
are to act separately whilst Article 9 emphasises that the BBC
Trust shall maintain its independence from the Executive Board
and that it must not exercise or seek to exercise the functions
of the Executive Board.

The members of the BBC Trust are appointed by the Queen on
advice from the Department for Culture, Media and Sport
Minister in the office of the Prime Minister. This arrangement
does not eliminate the risk of political appointees to the BBC
Trust in light of the strategic position of the BBC. However,
the procedure is that when vacancies for Trustees arise, the
positions are advertised and the trustees are chosen on merit
and the process is regulated by the office of the Commissioner
of Public Appointments.

Those who apply to be trustees are shortlisted and interviewed
and the interview panel comprises a senior civil servant from
the DCMS as Chairperson and some independent assessors
including the Chairperson of the BBC Trust. The
recommendations of the selection committee are then
submitted to the Secretary of State for Culture, Media and
Sport and then to the Prime Minister and the Queen.

It appears from the preceding submissions that the selection
process is to a significant degree transparent and accountable
unlike the Zimbabwean process which is opaque. Under the
Zimbabwean regime, the power as well as the discretion to
identify, nominate, select and appoint members of the ZBC
Board lies in the hands of the Minister of Information, Media
and Broadcasting Services. The Media Monitoring Project of
Zimbabwe correctly observed that “..the appointments of
public broadcasting officials are political” and that “If these



UZLJ Public Service Broadcasting, Risk of State Capture163

appointments continue to be made according to ideological
affinities or as rewards to political friends ...they would
undermine the very credibility of public broadcasting.”* It
appears that the Government of Zimbabwe is pursuing a
deliberate agenda that excludes transparency and
accountability in order to protect its political interests by
ensuring that it has absolute control over the operations and
affairs of the public broadcaster. The recent furore over a
mooted ZBC TV and Kwese.com strategic partnership caused
by the Permanent Secretary in the Ministry of Information,
Media and Broadcasting Services, who is also the Presidential
Spokesman affirms the Zimbabwe Government’s objective to
exercise absolute control over ZBC even at the expense of
business growth* .

The Permanent Secretary’s statement violated the
Broadcasting Services Act and it also ignored the operational
independence of ZBC, as will more fully appear in the points
outlined below:

First, section 61(4) (a) of the Constitution of Zimbabwe
guarantees ZBC’s freedom to choose and determine its
programming content whilst s61 (3) (b) makes any purported
control or interference by the Government in the
establishment of broadcasting unconstitutional. ZBC is
constitutionally obligated to act as an independent public
service broadcaster but the ZANU PF led Government has been
misusing it as its propaganda tool.

Section 2A (1) (f) of the Broadcasting Services Amendment
Act of 2007 also provides as one of the key purposes and
objectives of the Act as, “to ensure the independence,
impartiality and viability of public broadcasting services.”
The independence of the public broadcaster is critical to the
impartial and competent discharge of its statutory mandate.
However, undemocratic authorities will in many cases seek to
manipulate public broadcasting institutions and abuse them

3 Reclaiming the People’s Voice: Broadcasting Reforms in Zimbabwe,
pg8

4 The Financial Gazette, “"Government Cancels ZBC/Econet Deal”, 1
September 2016, http://www.financialgazette.co.zw/government-
cancels-zbceconet-deal/ Accessed on 15 February 2017.



164 University of Zimbabwe Law Journal 2018

as their propaganda tools. Regrettably, ZBC has been a victim
despite the provisions of s2A (2) of the Broadcasting Services
Amendment Act of 2007 which emphasizes that:

The Authority, the Minister and all other persons
required or permitted to exercise functions under this
Act shall pay regard to the objectives set out in
subsection (1) when exercising those functions.

Second, the proper option which the government should have
taken was for it to seek an interdict from a competent court
if they were of the view that the public service broadcaster
was violating its mandate instead of issuing operational
directives to the ZBC. The directive affirmed ZBC’s capture
by the Government.

Third, the fact that both ZBC's Board and Management
complied with Mr Charamba’s unconstitutional directive shows
that they have no spine to stand up on matters of principle
and that they are victims of State capture. It also shows that
whilst the Constitution of Zimbabwe guarantees ZBC’s editorial
independence under the provisions of s6é1 (4) (a) of the
Constitution of Zimbabwe, there is a possibility that members
of both the ZBC board of directors and its management are
politically compromised.

The government’s reaction as noted above further shows that
for as long as a public broadcaster is State-funded and the
administration is appointed by the same authorities, it will
be impossible for it to operate independently of the
Government or the ruling administration. The notion of
editorial independence in the operation of public service
broadcasting in Zimbabwe will be a legal fiction.

6. CONCLUSION

In light of the foregoing submissions, | conclude that ZBC is a
state captured institution because of the poor corporate
governance structure and loose legal instruments which
encourage unrestrained interference into its operations by
the executive branch of the State. Both the Board and
Management of ZBC are weak in that they owe their tenure in
office to the pleasure of the government and not the legal
instrument that established ZBC as a public broadcaster.



UZLJ Public Service Broadcasting, Risk of State Capture165

Therefore, ZBC’s executive structure which includes the Board,
Management and the editorial team deny themselves the
independence which is given to them by both the Constitution
of Zimbabwe and the BSA because of their political allegiance
and their predisposition to accept the overly influential
executive power over the operations of ZBC. Hence, there is
an urgent need to reform the corporate governance structure
of ZBC in line with the values outlined in s3 of the Constitution
of Zimbabwe such as the rule of law, independence,
transparency and good governance in the discharge of its public
service broadcast mandate. State Institutions which must
operate independently from government must be allowed to
do so without the fear of political reprisals against their
officials.

Furthermore, there is need to improve the nomination and
selection process of the Board members by clearly setting out
the selection process and the criteria to be used in the
appointment process. The vacancies on the Board of Directors
of ZBC must be publicly advertised. Potential candidates must
be nominated by ordinary citizens and civic organisations.
Those who would qualify for nomination must not be members
of any political party. Consideration must be made to use the
Parliamentary Committee on Media, Broadcasting and
Information to shortlist and interview potential candidates.
The same parliamentary committee must be given the power
to remove individuals or the whole board of directors after
public enquiries into alleged violations of the public service
broadcasting mandate or such other punishable
misdemeanours.

The ZBC Board must be allowed to recruit its own executive
and editorial staff without interference from the Minister of
Media, Broadcasting and Information. ZBC must not receive
any form of funding from national treasury but should continue
to fund its public service programming from listeners’ and
viewer’s licences.

ZBC must also run commercial broadcasting services for them
to cover the funding gap that may be created by inadequate
listeners and viewers’ licence fees. Furthermore, ZBC should
find other ways of fundraising for grants and donations to
support their public service programming.



166 University of Zimbabwe Law Journal 2018

The main objective of these proposed reforms is to put ZBC in
a position which significantly mitigates the risk of state capture
by either reducing or completely eliminate Government
influence and control over the former.



